perjantai 25. syyskuuta 2015

Ratekäynnin fiilikset

Fiilis on niin perhanan hyvä, vihdoin se on ohi! Keskiviikkona "nautin" kuusi tuntia matikan yo:sta (joka ei mennyt hyvin) ja eilen vielä kävin koululla tekemässä musiikkitiedon kokeen ja yliopistolla hygieniapassitestin, joka meni niin arvaamalla oikein, täydet pisteet! :D Eilen kävin myös aamusta ravitsemusterapeutilla, josta fiilikset on kaikin puolin hyvät. Vein mukanani kahden päivän ruokapäiväkirjat sekä vastikää tekemäni ateriasuunnitelman. Rate oli silminnähden yllättynyt  ja iloinen edistymisestäni ja sainkin vastauksia moneen mieltä askarruttaneeseen kysymykseen.

Yksi näistä kysymyksistä oli rasvat. Rasvat, rasvojen laatu, rasvojen määrä, rasvojen ajoittaminen, rasvat rasvat rasvat. Olen ollut rasvapelkoinen ja tiedostan sen oikein hyvin, joten hyvien rasvojen määrää oon pyrkinyt lisäämään kokoajan. Oikeestaan tuo rasvapelko alkaa olla historiaa: puuro saa maapähkinävoisilmän, kasvispihveihin heitän auringonkukansiemeniä, paistan ne pannulla rypsyöljyssä ja kauppareissulta matkaan lähtee avokadoja. Saan kuulemma silti edelleen rasvoja niukasti, joten lisäysprojekti jatkukoon. Oon huomannut, että rasvat (esim. tuo maapähkinävoi) piettää nälkää tosi kivasti ja ruokasota-postauksessa puhumastani loputtoman nälän tunteesta on enää jäljellä vain muisto. Oon alkanut tajuamaan, että ei oo mitään järkeä syödä kahta lautasellista salaattia, sillä se ei vie ja pidä nälkää lainkaan niin hyvin kuin esim. uuniperuna kylmäsavulohella (nam!). Salaattiahtauksen jälkeen nälkä tulee nopeaa ja sitten ahistellaan kun muka mikään ei riitä.




Toinen kysymykseni liittyi kuituihin, sillä mahan toimimattomuus sai miettimään, tuleeko kuituja vähän liikaakin. Ei kuulemma tule, vaan tämäkin liittyy rasvojen ja kuitujen määrän suhteeseen, eli kuidut saan pitää ennallaan, kunhan rasvoja nautitaan enemmälti.

Enemmänkin kuulemma saa syödä ja luulenkin kropan alkavan pikkuhiljaa tottumaan ruokamääriin ja ehkä vaatimaan vähän reilummin. Koen kuitenkin olevani siihen henkisesti valmis. Haluan ensisijaisesti keskittyä nauttimaan ruuasta ja tarjoamaan keholleni sitä, mitä se kovasti kaipaa. Tällä hetkellä siis panostan riittävään hiilihydraattien ja hyvien rasvojen saantiin, käytännössä siis syömällä riisiä, pastaa, ruisleipää, pähkinöitä ja mysliä. Rate antoi mukaan myös esimerkkiateria-lapun, johon voin peilata omia syömisiäni ja ottaa vinkkiä tarvittaessa.


Onko teillä jotain lemppareita, mitä tulee hyvien rasvojen lähteisiin? :)

4 kommenttia:

  1. Avocadot, pähkinät ja siemenet (chia!) on käytössä vaihdellen :) oon kyllä sitä mieltä, että juuri jotakin makroa ei kannata korostaa, koska kaikkea tarvitaan ja toinen makroarvo ei korvaa sitä toista. Pitkään olin niin toivoton prot-hh-r - suhteesta, mut eihän se ollut elämää, iloa? Vaan edelleen käytiin sotaa kontrollista. Myönnetään, että vaikutteet ovat tulleet uudesta fitnessista, bodarisiskosta ja lähipiiristä jossa kuulee jatkuvaa arvostelua ja herkkulakoista yms..
    Nimenomaan kannattaa ja pitää kuunnella itseään ja sallia se tunne kun on syönyt hyvin ja se energia. Ja se mikä on sinulle se herkku (tai hyvä ruoka), niin se on myös paranevalle masennuslääke ja nostaa serotoniinin määrää ;)
    Mun kyllä piti myöhemmin mennä yksityiselle ravintoneuvojalle, kun herkkävatsa ja oma ruokavalio oli aika haasteellista yleisellä puolella, mut sain kuitenkin kokonaisvaltaisen avun, enkä kadu ollenkaan.
    Ja tuo esimerkkiateria-lappu näyttäisi varmaan helpolta toteuttaa, vai tuoko koulupäivät lisää haastetta sulla? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu samaa mieltä oon että yhtä makroa ei kannata korostaa, mutta rasvoihin ja hiilareihin panostan koska muuten niitä tulis suhteessa proteiineihin aivan minimaalisesti. Ah fitness vihaan sen vaikutteita. Tuo hyvin syöneen tunne on kyllä sellainen mistä jotenki pitää pakolla oppia pitämään tässä paranemisen aikana, onneksi nykyään osaan jo iloita täydestä massusta ja kylläusestä fiiliksestä.
      Onneks on tuo ratekontakti vielä, sillä vaikka hän on aika omalaatuinen persoona niin luotan kyllä ammattitaitoon. Aina oon apua siletä saanut :) Kouluahan mulla ei enää ole yhtään (tuuletus!!), joten se ei vaikeuta (eikä toisaalta rytmitäkään) syömistä tai arkea.
      Noita chia-siemeniä on kyllä pakko ostaa!

      Poista
  2. Haluaisitko kirjoittaa blogiin kirjoituksen jossa kerrot mielipiteesi "Minniemaudista" ja perustelut sille miksi se on mielestäsi hyvä&toimiva tai huono? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa tällanen postaus on jo luonnoksissa, koitan viimeistellä sen tässä lähiaikoina. Kiitti toiveesta! :)

      Poista